19.01.2024

Tämän oppaan luettuasi, saat hyvän ymmärryksen hakukoneoptimoinnin alkeista. Tulet huomaamaan, että pienillä muutoksilla voi saada erinomaisia tuloksia.

Moni yritys haluaa näkyä korkealla Googlen hakukoneessa, joka on täysin ymmärrettävää. Sillä suurin osa konvertoitumisista tapahtuu verkkosivujen kautta. Tekemällä muutamia oleellisia muutoksia, voi saada jo erinomaisia tuloksia.  

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa verkkosivujen toimintojen ja sisällön tehostamista. Mitä parempaa ja oleellisempaa sisältöä teidän verkkosivuilta löytyy. Sitä todennäköisemmin hakukone (Esim. Google) suosittelee sisältöä heidän käyttäjilleen.

Autat verkkosivuillasi Googlea tarjoamaan parempaa sisältöä hakukoneen käyttäjäille. Hakukoneoptimointia tehdessä voi siis vapaasti panostaa sisällön laatuun. Haluttujen avainsanojen on kuitenkin hyvä esiintyä tekstissä, mutta niitä ei tule vain luetella sinne. Sisältö aina edellä.

Hakukoneoptimointi on yksinkertaisuudessaan valintoja. Valitaan, millä avainsanoilla halutaan näkyä korkealla hakukoneessa. Tämän jälkeen valitaan, minkälaista sisältöä rakennamme näiden avainsanojen ympärille. Valitaan vielä, miten mainostamme meidän sisältöä muissa sosiaalisen median alustoissa, jotta saisimme mahdollisimman paljon kävijöitä verkkosivuillemme. Elämä on valintoja, mutta hakukoneoptimointia tehdessä kannattaa valita juuri ne asiat, jotka tukevat toisiaan.

Suurin osa haluaa tehdä hakukoneoptimointia, koska halutaan lisää myyntiä ja näkyvyyttä brändille. Myynnin lisäämiseksi on myös huomioitava se, että asiakkaalle luodaan mahdollisimman pitkälle edennyt ja helppo digitaalinen ostoprosessi. Sillä yli 50% ostajista käyvät ostoprosessin mahdollisimman pitkälle verkossa. 

Pyri rakentamaan verkkosivusi mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi. Käyttäjäystävälliset verkkosivut pitävät kävijät kauemmin sivustoilla, joka auttaa myös näkymään korkeammalla Googlen haussa.

Ai miksi? Koska hakukone ymmärtää täten, että kävijät viihtyy teidän sivustolla ja löytävät heidän informaationälkään vastauksia, joka taas on Googlen tehtävä->Palvella asiakaskuntaansa.

Miksi orgaaninen näkyvyys on tärkeää?

Orgaaninen näkyvyys on tärkeää, sillä korkealla orgaanisissa hakutuloksissa olevat yritykset, antavat usein hakukoneen käyttäjille vaikutelman luotettavuudesta ja laadukkaasta sisällöstä. Tämä on taas usein totta, sillä Google sijoittaa korkeammalle hakukoneessa luotettavat ja käyttäjäystävälliset sivut.

Ihmiset saattavat suhtautua varauksella maksettuun mainontaan, kun taas orgaaniset tulokset koetaan usein luotettavampina.

Henkiökohtaisesti en ole koskaan painanut Googlessa ensimmäisenä maksetun mainoksen verkkosivua. Se ei johdu siitä, etten luottaisi siihen maksetun mainonnan sivuun, mutta luotan vain yksinkertaisesti enemmän sivuun, joka tulee ensimmäisenä orgaanisessa haussa.

Moni muukin minun lisäksi painavat ensimmäisenä juuri tätä orgaanisen haun ensimmäistä, toista ja kolmatta sivua. Sistrixin tekemän tutkimuksen, jossa on analysoitu yli miljardia klikkausta mukaan: Ensimmäinen hakukoneessa saa 28.5 prosenttia klikkauksista, toinen 15,7 prosenttia ja kolmas 11 prosenttia. Koska klikkausmäärät laskevat exponentiaalisesti, mitä alempana näkyy Googlessa. Hakukoneoptimoinnin tärkeys korostuu.

Why (almost) everything you knew about Google CTR is no longer valid - SISTRIX  

Miten näkyä korkealla Googlessa?

Googlessa näkyy korkealla, jos tuottaa sisältöä, jonka nimenomaan Googlen käyttäjät kokee hyödylliseksi. Googlen hakukone haluaa erityisesti tarjota käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä, joka vastaa käyttäjien ainutlaatuisiin tarpeisiin.

Tätä käyttäjien tyytyväisyyttä Google mittaa monella eri tapaa. Hakukoneoptimoinnin tavoite on usein näkyä korkealla Googlessa, sillä yli 90% hakukoneiden hauista tehdään juuri kyseisessä hakukoneessa. Toiseksi suurin hakukone on Youtube.

Hakukoneoptimointia tehdessä kannattaa vakavasti harkita asiantuntija sisällön tekemistä Youtubeen. Laadukas Youtube-video nousee usein hakukoneessa hyvin korkealle. Varsinkin jos haku on “How to” alkuinen eli miten jokin asia tehdään. Esim. “Miten tehdä hakukoneoptimointia?”

Suurin osa Googlen hauista on kysymyksiä. Siksi sisällöntuotanto on erittäin suuressa roolissa hakukoneoptimoinnissa, sillä voitte tehdä sisältöä, jossa vastataan teidän toimialan yleisimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin.   

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Myynnin lisäämiseksi on siis erityisen tärkeää näkyä mahdollisimman korkealla orgaanisessa haussa. Liiketoiminnalliset tavoitteet on helpommin saavutettavissa, kun verkkosivuille eksyy enemmän kävijöitä. Kun kävijät tekevät vielä halutun toiminnon verkkosivuilla useammin kuin aiemmin eli konversioprosentti on korkeampi, niin ollaan onnistuttu hakukoneoptimoinnissa erinomaisesti.

Kuvittele tilanne, jossa minulla on palvelu juuri sinun tarpeeseen, mutta omistan vain kehnot verkkosivut, joita ei löydy Googlesta, ei sitten millään. Olen ainoa, joka voisi tarpeesi täydentää juuri haluamallasi tavalla. Et kuitenkaan koskaan saa tietää tästä palvelusta ja joudut tyytymään vähempään tai olemattomaan. Aikamoinen tragedia minun mielestäni. Tämä tragedia on surullinen niin palvelun tuottajan, eli minun puolesta, kuin myös sinun joka et saanut kyseistä palvelua.

Hakukoneoptimointi estää samankaltaisten tapahtumien sattumista tulevaisuudessa. Silti vain harva sitä tekee aktiivisesti ja tämän takia tulokset ovat monesti merkittävät, kun yritys alkaa panostamaan hakukoneoptimointiin resursseja.  

Mitä SEO ja SEM tarkoittaa?

SEM eli englanniksi Search engine marketing (hakukonemarkkinointi) pitää sisällään hakukoneoptimoinnin (SEO) ja hakukonemainonnan (SME) Hakukonemainonta on maksullista mainontaa, jota yritys voi halutessaan tehdä, jos haluaa näkyä Googlessa mahdollisimman korkealla.

Hakukonemainonnan ainoa huono puoli on siinä, että valta osa klikkauksista ei kohdistu näihin maksetun mainonnan yrityksiin, vaan orgaanisen haun ensimmäiseen, toiseen ja kolmanteen julkaisuun.

Hakukoneoptimointia aloittaessa kannattaa tehdä järjestys, jossa otat yhden asian kerrallaan, teet tarvittavat muutokset ja katsot niiden vaikutuksen.

A/B testaus sopii tähän parhaiten (eli muutetaan vain yhtä lopputulokseen mahdollisesti vaikuttavaa tekijää esimerkiksi. Otsikko). Tekemällä liikaa muutoksia kerralla et tiedä, mikä niistä toi parhaan vaikutuksen. Täten jatkossa et myöskään osaa toistaa tätä tulosta. Tulosten toistettavuus on erityisen tärkeää myös hakukoneoptimoinnissa.  

Mitä on paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO)?

Optimoidaan näkyvyyttä paikallisissa hauissa.

Googlella on usein käyttäjän sijainti tiedossa, niin se usein hakukone ehdottaa valmiiksi palveluja lähelläsi, vaikka et kirjoittaisi, mistä sijainnista haluat nähdä esim. “Hammaslääkärit”

Hammaslääkäreitä on paljon ja kun kokeilet kirjoittaa Googlen hakuun Hammaslääkäri Helsinki, sinulla tulee ensimmäisenä vastaan muutama yritys Googlen kartalla.

Näiden yritysten nimessä on todennäköisesti “Hammaslääkäri Helsinki” kirjattuna.

Tämä ei kuitenkaan aina ole paras vaihtoehto, sillä erottautuminen markkinoilla on erityisen tärkeää.

Esimerkiksi.

Me Therwiz Designilla halutaan näkyää korkealla erilaisissa hauissa paikallisesti, niin olemme optimoineet sivumme sen mukaan.

Monen kivijalkaliikkeen on erityisen tärkeää optimoida sivunsa paikallisesti. Paikallista hakua tehdessä klikkaukset kohdistuu usein kartassa näkyviin toimijoihin.

Jos et näy korkealla orgaanisessa haussa tai Googlen kartta näkymässä, niin sinun on hyvin vaikea saada asiakkaita Googlen kautta.  

Mitä on SGE ja miten se muuttaa hakukoneoptimointia?

SGE eli englanniksi Search Generative Experience (Tekoäly Generoitu haku) on Googlen kokeilu, jossa se antaa käyttäjille nopean ja selkeän katsauksen hakufraasin aiheeseen.

Tämä tulee todennäköisesti vähentämään ihmisten klikkauksia sivustoille, joten jälleen korostuu tärkeys näkyä mahdollisimman korkealla Googlen hakukoneessa.

Miten tämä tulee auttamaan Googlen kävijöitä?

Se tulee helpottamaan vastauksien saamisessa. Se nopeuttaa vastauksien saantia olennaisimpiin kysymyksiin. Käyttäjät saa hyvän katsauksen monimutkaisiin ongelmiin. Se auttaa käyttäjiä saamaan pääpointit aiheesta ja siten parantaa hakijan kokemusta. “How to” kysymyksiin saadaan suoria vastauksia tekoälyn avulla.

On hyvä kuitenkin ottaa huomioon, että tämä on vain Googlen kokeilu ja Google tekee siitä omat johtopäätöksensä sen mukaan, kuinka tyytyväisiä heidän käyttäjänsä ovat tämän uudistuksen myötä.  

Miten tehdä hakukoneoptimointia yksinkertaistetusti?

  1. Kartoita nykyinen tilanteesi hakukoneessa eri hakufraaseilla
  2. Tarkista sivustojesi tekniset toiminnot ja latausnopeus
  3. Tee avainsanatutkimus (Mitkä ovat sinulle oleelliset hakusanat eroittauta eduksesi)
  4. Tee avainsanojen ympärille laadukasta ja kattavaa sisältöä
  5. Vastaa toimialasi polttavimpiin kysymyksiin
  6. Laita sivustojesi sisäiset linkitykset kuntoon ja ohjaa kävijöitä verkkosivuilla tekemään niitä toimintoja, mitä haluatkin. Jos haluat ohjata ihmisiä lukemaan blogia, jotta se näkyisi korkeammalla hakutuloksissa, sekin on ihan oikea ratkaisu.
  7. Aina ei tarvitse tai kannatta ohjata suoraan palveluihin/ottamaan yhteyttä tarjouksen merkeissä. Sillä tämä ei välttämättä palvele Googlen kävijöitä, jotka usein vain etsivät haluamaansa informaatiota aiheeseen liittyen. Laadukkaan sisällöntuotannon tärkeys korostuu tässäkin.
  8. Pyri saamaan mahdollisimman olennaisia ulkoisia linkityksiä sivustoillesi ja julkaisuihisi. (Tähän auttaa myös se, että tuottaa mahdollisimman hyvää sisältöä, jota ihmiset jakavat mielellään.) Jakamalla myös omissa ja työntekijöiden sosiaalisissa medioissa linkkiä sisältöön, saadaan lisää luotettavuutta sivustollesi Googlen silmissä.
  9. Optimoi otsikot ja kuvaukset avainsanojen avulla
  10. Jatkuva optimointi vaatii A/B-testaamista siitä, mikä toimii ja mikä ei. Kokeile rohkeasti ja muokkaa tarvittaessa, jos tulokset eivät miellytä.
  11. Ehosta sivujasi jatkuvasti, muokkaa aiemmin tehtyä sisältä, poista huonoa sisältöä ja tee enemmän ja kattavampaa ajankohtaista sisältöä.

Siinä hakukoneoptimointia yksinkertaisuudessaan. Google tykkää hyvästä sisällöstä, joka on helposti ja nopeasti sen käyttäjien saatavilla.

Hakukoneoptimointi vaatii monenlaista työskentelyä, johon sinun aikasi ei välttämättä tule yksin riittämään, jos koet, että haluat ammattilaisen apua hakukoneoptimoinnissa, niin tutustu palveluumme tästä.

Ole meihin rohkeasti yhteydessä, jos haluat näkyä korkeammalla Googlen hakukoneessa!

 

Jere Kamppinen Therwiz Design

Jere Kamppinen Myynti ja markkinointi jere@therwizdesign.fi Mainostoimisto Vaasa ja Pietarsaari, Pohjanmaa Hakukoneoptimointia sekä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa..