MARKKINOINTI Miten erottua kilpailijoista vuonna 2025? Kilpailu kovenee, mutta erottuminen helpottuu.. Miksi näin?
16.07.2025 Monella alalla kilpailu kasvaa jatkuvasti ja erottuminen kilpailijoista on vaikeampaa kuin koskaan. Siksi autenttisuus ja yrityksen arvojen korostaminen ja niiden mukaan eläminen kaikessa liiketoiminnassa erottaa jyvät akanoista vuonna 2025. Erottautuminen kilpailijoista lähtee syvällisestä ymmärryksestä omasta liiketoiminnasta, kohderyhmästä ja markkinaympäristöstä. Aidosti toimiva erottautuminen rakentuu ainutlaatuisen arvolupauksen (erityisesti sen pitämiseen tai jopa ylittämiseen.), vahvan ja tunnistettavan brändipersoonan luomiseen sekä selkeän, kohderyhmää puhuttelevan viestinnän toteuttamiseen. Toimivia vinkkejä kilpailijoista erottautumiseen Selvitä, ketkä ovat kilpailijoitasi ja mitä he tarjoavat. Analysoi heidän vahvuuksiaan, heikkouksiaan, markkinointiaan ja asiakaslupauksiaan. Näe kilpailijasi osittain myös liikekumppaneinasi: Mitä heidän kannattaisi mielestäsi kehittää? Jos huomaat tekijöitä, jotka teilläkään ei ole ihan parhaalla mallillaa → Ota omat vinkkisi vastaan. On usein helpompi nähdä kilpailevan yrityksen puutteita kuin omia. Tunnista yrityksenne vahvuudet Mitä ainutlaatuista teidän yrityksessä on, joka tuo selvää arvoa asiakkaalle? Tunnista nämä tekijät ja viesti niistä tehokkaasti sekä mahdollisimman usein. Kohdenna markkinointi tarkasti Kohdenna markkinointi juuri niille asiakasprofiileille, jotka selvästi hyötyisivät teidän tavasta tuottaa arvoa. Mitä tarkemmin tunnet ihanneasiakkaasi ja heidän haasteensa, arvonsa, toiveensa ja päätöksenteon logiikan, sitä paremmin pystyt tuottamaan viestintää ja sisältöä, joka resonoi juuri heille. Tämä tekee viestistäsi tehokkaamman kuin kilpailijoilla, jotka puhuvat geneerisesti "kaikille". Kerro yrityksen tarina rohkeasti Tarina tekee yrityksestä inhmillisen ja muistettavan. Tarinat herättää meissä luontaisen mielenkiinnon ja jos mietit vaikka omaa elämääsi, niin eikö tarinat ole pitkälti ollut myös elämäsi suola? Tarinoita on kiva kertoa kavereille ja hyvät tarinankertojat ovat jääneet mieleesi vuosikymmenien ajaksi. Tarina antaa yritykselle persoonan, mikä tekee siitä helpommin lähestyttävän ja kiinnostavan. Esimerkiksi “Me perustimme yrityksen, koska aiemmassa työssämme koimme selkeää merkityksellisyyden puutetta, kun yhtiömme oli rakentunut hierarkiseksi. Meillä jokainen työntekijä on osana päätöksentekoa ja aiomme pitää tästä kiinni myös jatkossa.” Asiakas kokee arvoa myös siitä, kun asiakas ymmärtää “miksi” teidän yritys on olemassa ja miksi hän haluaisi kuluttaa kallisarvosta rahaa ja aikaa teidän yritykseen. Tarinat ovat uniikkeja ja lähes automaattisesti erottaa teidät kilpailijoista. Tarinan tulee kuitenkin olla autenttinen ja yrityksen arvoja viestivä. Ole aito ja rehellinen Aitous ja reheillisyys ovat kilpailuvaltteja, koska asiakkaat tekevät päätöksiä tunteella ja perustelevat tunteella tehdyt päätökset myöhemmin järjellä. Tutkimukset osoittavat, että jokaiseen päätökseen tarvitaan tunne, muuten päätökset jäävät tekemättä. Tunne voi olla luonteeltaan vähemmän positiivinen, mutta aitous ja rehellisyys usein kääntää päätöksentekotilanteessa tunteen positiiviseksi. Käytä luovuutta markkinoinnissa ja viestinnässä Luovuuden käyttäminen markkinoinnissa ei tarkoita, että tulisi olla jotenkin erityinen. Luovuutta voi viestiä hyvillä koukuilla, mielenkiintoisilla sisällöillä ja avoimella viestinnällä yrityksen toimintamalleista ja työntekijöiden arjesta. Ole johdonmukainen viestinnässä ja arvontuotannossa Sano mitä teet ja tee mitä lupaat. Mutta älä sano mitä teet, mutta jätät tämän toteutumatta. Parempi luvata vain se, mihin pystyy ja pyrkiä joka käänteessä ylittämään nämä lupaukset, jolloin mahdollisuus erottua positiivisesti kilpailijoista on suuri. Miten tuottaa lisäarvoa asiakkaille? Lisäarvon tuottaminen syntyy, kun asiakas odottaa tietynlaista palvelua ja tuotetta, mutta saakin jotain parempaa. Tästä syystä myös markkinatuntemus on tärkeää, jolloin ei ainakaan aliteta asiakkaan odotuksia. Markkinatuntemus auttaa myös hahmottamaan sen, minkälainen panos tarvitaan siihen, että asiakas kokee saavansa enemmän arvoa kuin lähtökohtaisesti odotti saavansa. Yllätykset, sujuvuus, nopeus, helppous ja ystävällinen palvelu ovat elementtejä, jotka voivat lisätä asiakkaan kokemaa arvoa. Monesti riittää, että perusasiat ovat kunnossa ja palvelu on helppoa ja nopeaa, mutta voit myös miettiä lisämausteita, joilla varmistatte asiakaskokemuksen erinomaisuuden. Yksilöllisyys = arvoa. Personoidut ratkaisut, viestit tai palvelut lisäävät asiakkaan kokemaa arvoa. Mikään ei sano paremmin "olemme täällä sinua varten" niin kuin yksilöllinen huomio, vaikka se olisi vain pieni ele. On tärkeää tarkastella asiakaskokemusta säännöllisesti ja miettiä, miten siihen voisi lisätä pieniä elementtejä, jotka tekevät kokemuksesta muistettavan. Yhteenveto Vuonna 2025 kilpailijoista erottautuminen vaatii syvällistä ymmärrystä omasta liiketoiminnasta, kohderyhmästä ja markkinasta sekä aitouden ja arvojen näkyvää elämistä kaikessa tekemisessä. Yrityksen kannattaa tunnistaa omat vahvuutensa, kohdentaa markkinointinsa tarkasti, kertoa rohkeasti oma tarinansa, olla johdonmukainen ja rehellinen viestinnässään sekä tuottaa asiakkaille lisäarvoa ylittämällä odotukset luovalla ja asiakaslähtöisellä otteella.