15.11.2023

Pareton 80/20 Sääntö

Sinulle on todennäköisesti joskus aiemmin tullut vastaan Pareton 80/20 -sääntö. Siinä on ajatus, jonka mukaan esim. 80 prosenttia yrityksen liikevaihdosta tulee 20 prosentista toimista. Se pätee myös siihen, että 80 prosenttia myynneistä tulee 20 prosentilta myyjistä. WOW. Tämä saa minussa aina aikaan kylmät väreet. Tästä voidaan päätellä, että voimme kaikki yhä enemmän keskittyä siihen, mihin kohdistamme ajallisia resurssejamme. Monelle tärkeintä on keskittyä liiketoimintaan, josta tulee suurin osa liikevaihdosta, sekä tulisi myös tehostaa prosesseja. (Prosessien tehostamisessa tulisi käyttää yhä enemmän hyväksi tekoälyä).

Ulkoistaminen ja henkilöstö

Kaikki muu tuleekin sitten ulkoistaa muille toimijoille ja alihankkijoille. Henkilöstöä tai investointeja ei tilastojen tai tieteen mukaan kannata vähentää taantumassa! Ennemminkin kasvattaa kumpaakin, jos haluaa loistaa. (Tilastolliset todennäköisyydet menestyä tässä ajassa paranee henkilöstöä lisäämällä 9 prosenttia ja investointeja lisäämällä 26 prosenttia). Tämä villi ajatus perustuu aiemmista taantumista tehtyihin tutkimuksiin.

Nykyisten asiakkuuksien tärkeys

Taantumassa nykyiset asiakkaat tulee entistäkin tärkeämmiksi, sillä se on tutkitusti aina kalliimpaa hankkia uusia asiakkaita, kuin hoitaa hyvin nykyiset asiakkaat. Kannattaa ennemmin miettiä, mitä lisäarvoa voisimme tuottaa nykyisille asiakkaille, jotta voisimme myös jopa veloittaa palveluistamme enemmän jatkossa. Pitää aina olla valmis tekemään hieman extraa, jotta hyvät asiakassuhteet säilyy. Pidä tiivistä yhteyttä nykyisiin asiakkaisiin ja varmista, että he ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun tai tuotteeseen.

Vielä viimeisenä:

Kaikki aiempi parantaa todennäköisyyksiä loistaa nykyisessä markkinatilanteessa. Jos harkitsette mainostoimiston palveluita, voimme yhdessä tehdä jotain hienoa näin vaikeina aikoina!

Muistetaan myös iloita kaikista onnistumisista! Niistä pienistäkin ja varsinkin niistä SUURISTA.

 

Jere Kamppinen Therwiz Design

Ota halutessasi yhteyttä:
Jere Kamppinen
Myynti ja markkinointi
jere@therwizdesign.fi

 

  • Therwiz Design blogi Miten loistaa taantumassa? Jere Kamppinen
  • Therwiz Design blogi Miten loistaa taantumassa? Jere Kamppinen